Vorige
Nieuws

Met de bewoners centraal, bouwen Welbions en Dura Vermeer verder aan succesvolle samenwerking

Wouter Karssies, projectleider vastgoed bij woningcorporatie Welbions en Jeroen Hartgerink, uitvoerder bij Dura Vermeer Bouw Hengelo, blikken samen terug op twee succesvolle projecten in Hengelo. Met de uitbraak van corona en de ontdekking van asbest in tegellijm waren de projecten niet zonder uitdagingen, maar beide partijen zijn meer dan tevreden: “We zijn een goed team.”

Het was even flink schakelen toen tijdens het groot onderhoud aan 86 woningen in de buurt Tichelwerk in Hengelo het coronavirus zijn intrede deed in Nederland. “We hadden ongeveer de helft van de werkzaamheden erop zitten toen de bouw gedwongen stil kwam te liggen”, vertelt uitvoerder Jeroen Hartgerink. Gelukkig waren de werkzaamheden aan de binnenkant van de grondgebonden woningen zo goed als afgerond, maar ook voor de vervanging van het dak en de kozijnen moesten er binnen nog ingrepen plaatsvinden. De angst bij de bewoners was echter groot: “Er wonen veel 60-plussers in deze buurt, die behoren dus tot de risicogroep. Veel van hen zagen het in eerste instantie niet zitten dat we weer aan de slag gingen, maar dankzij het protocol ‘Veilig Doorwerken’ van Bouwend Nederland en onze communicatie daarover samen met Welbions, hebben we alles toch op een veilige en verantwoorde manier voor iedereen kunnen afronden.”

Vertrouwen in de bouw

Projectleider Wouter Karssies van Welbions: “Hans Hamberg, onze projectleider bij het project Tichelwerk, heeft samen met het team van Dura Vermeer het bestaande protocol volledig toegespitst op dit project zodat we veilig konden doorwerken.” De werkzaamheden werden zoveel mogelijk opgedeeld, zodat er zo weinig mogelijk mensen tegelijkertijd aan het werk waren in en aan een woning. Voor de bewoners die daar behoefte aan hadden werden er wisselwoningen geregeld. Wouter: “Alle bewoners hebben het protocol ontvangen, zodat ze wisten waar ze zowel Welbions als Dura Vermeer aan konden houden. Dura Vermeer heeft de bewoners aan de hand van die regels overtuigd dat ze veilig konden werken. Iedereen op de bouw droeg structureel een mondkapje, er werd niet meer samen geschaft en er werd altijd minimaal anderhalf meter afstand gehouden. Langzaam groeide het vertrouwen richting onze medewerkers en nam de angst af. Gelukkig, anders was de planning verder uitgelopen.” De oplevering is uiteindelijk een paar weken opgeschoven, maar de bewoners waren meer dan tevreden. Jeroen: “Door corona waren er geen momenten van samenkomst met bewoners, maar er hing een tekening op een voordeur met de tekst ‘alle bouwvakkers bedankt’. Het is een fijn gevoel dat de moeite die wij erin steken om rekening te houden met de bewoners wordt gezien en gewaardeerd.”

Nieuwe uitdaging

Bij het tweede onderhoudsproject in de wijk Hengelose Es dat Welbions en Dura Vermeer samen uitvoerden was het coronaprotocol al gesneden koek. Vanwege de vele werkzaamheden die tegelijkertijd in de woning uitgevoerd moesten worden in combinatie met de coronarichtlijnen, is er voor gekozen om de bewoners een gestoffeerde logeerwoning aan te bieden.
Hierdoor waren alle woningen leeg tijdens de binnenwerkzaamheden. Desondanks kwamen beide partijen ook tijdens dit project voor een uitdaging te staan waar ze nog niet eerder mee te maken hadden gehad: asbest in de tegellijm van de te renoveren badkamers en toiletten. Jeroen: “Het is nog niet zo lang bekend dat tegellijm ook asbest kan bevatten. We moesten onderzoeken welke wanden en vloeren asbest bevatten en hoe we dit op een verantwoorde wijze konden saneren.” Planningtechnisch en financieel was dit een domper voor opdrachtgever Welbions, maar ook voor de bewoners die langer in de logeerwoning moesten verblijven. Wouter: “We hebben ook hier de oplossing als team aangevlogen. Wij hebben de inventarisatie voor onze rekening genomen en Dura Vermeer de coördinatie van de sanering. Samen hebben we de consequenties voor de bewoners in kaart gebracht en gecommuniceerd wat er aan de hand was. Al met al is alles uiteindelijk soepel verlopen en was de vertraging minimaal dankzij de transparante communicatie tussen ons en Dura Vermeer. Dankzij de korte lijnen vinden we overal een oplossing voor.”

Vak apart

Vanzelfsprekend vindt de projectleider van de woningcorporatie de werkwijze van Dura Vermeer Bouw Hengelo niet. Renovatie en onderhoud is volgens Wouter ‘een aparte tak van sport’: “Ook als een project technisch niet uitdagend is, vraagt het nog steeds om een speciale aanpak in de communicatie richting de bewoners. Je komt bij mensen thuis over de vloer. Het is ook heel sociaal werk. Wij zoeken altijd een aannemer die het sociale aspect begrijpt en beheerst, en die onze bewoners vooropstelt. Het team van Dura Vermeer heeft dat in de vingers.” Jeroen knikt trots mee: “Wij sturen ook intern actief op het sociale aspect van de bouw en kijken bij de planning bewust naar welke vaklieden geschikt zijn voor welk project. Niet elk timmerlied is geschikt voor dit soort opgaven. Je moet openstaan voor de verhalen en vragen van bewoners en niet werken met oogkleppen op. Wij zorgen voor de juiste match tussen de techniek en het sociale aspect van een project.” Met succes volgens Wouter: “Van de voorbereiding tot de oplevering is de communicatie richting bewoners goed verlopen.”

Bewoners voorop

Het is niet alleen het sociale dat de samenwerking tussen beide partijen succesvol maakt. Ook het vertrouwen dat Welbions en Dura Vermeer samen hebben opgebouwd is doorslaggevend voor het aangaan van nieuwe projecten in de toekomst. “Wij vinden het belangrijk dat wij kunnen vertrouwen op een bouwpartner. Dat je gewoon weet dat iedereen zijn eerlijke best doet om zaken tot een goed einde te brengen”, legt Wouter uit. Ook communicatie is daarbij een belangrijke factor: “Iedereen is makkelijk bereikbaar, we kennen elkaar, maken goede afspraken en stellen de bewoners samen voorop.” De rolverdeling in de communicatie richting bewoners verschilt overigens per project, legt Jeroen uit. “De ene keer wordt alle communicatie bij ons ondergebracht en de andere keer doen wij alleen de communicatie op uitvoeringstechnisch gebied. Het is maar net wat het beste aansluit bij de bewoners en de complexiteit van het project van Welbions.”

Beide heren kijken vol tevredenheid terug op het afgeronde project in de Hengelo Es. “De woningen zijn er enorm op vooruitgegaan in zowel comfort als uitstraling. Bewoners zijn weer trots op hun woning”, vertelt Wouter. “De oudere bewoners zagen er flink tegenop, maar uiteindelijk vonden ze het jammer dat we weggingen”, vertelt Jeroen met een glimlach. “Het is fijn dat je op zo’n manier erkenning krijgt voor de energie die je in de communicatie richting de bewoners steekt.” Klachten over vertraging zijn er bij beide projecten niet geweest. Wouter: “We hebben eerlijk laten weten waar we tegenaan liepen, dat het voor ons ook nieuw was en dat we ons best deden het spoedig op te lossen. Mensen waardeerden die transparantie en de snelle communicatie.” Jeroen en Wouter gaan dan ook op dezelfde voet verder bij nieuwe projecten. Het volgende gezamenlijke project gaat na de bouwvak van start. Wouter: “Ik ben ervan overtuigd dat we nog lang samenwerken en kijk uit naar mooie projecten in de toekomst.” Jeroen voegt grappend toe: “En tot die tijd gaan we elkaar misschien wel missen.”

 

Meer informatie over onderhoud en renovatie vind je hier!
Deel deze pagina

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.